Chan si gong

19 ruchów | 38 ruchów | LaoJia yilu | LaoJia erlu | XinJia yilu
Kula | Miecz | Szabla | Włócznia/Kij | Halabarda
Pchające dłonie | Zhang Zhuan | Chan si gong | Schemat form

Omówienie poniższe nie rości sobie pretensji do tego, by być podręcznikiem stylu Chen Taiji. Nie należy więc niniejszej notatki traktować jako wyczerpującej informacji, jak i co ćwiczyć, lecz raczej jak encyklopedyczną notkę, wyjaśniającą znaczenie niezrozumiałych, chińskich słów. Od nauczania i wyjaśniania są bowiem instruktorzy i mistrzowie.


Chan Si Gong

Drugą, po zhang zhuan, podstawową metodą treningu Taiji są słynne ćwiczenia Rozwijania Jedwabnego Kokonu, czyli chan si gong. Pięć pierwszych służy nauce krążenia energii w jednej płaszczyźnie, przy użyciu jednej i dwu rąk, w miejscu lub idąc w bok (jednorącz) oraz w przód i w tył (oburącz). Następne dwa uczą kierowania krążeniem energii w wielu płaszczyznach (jednorącz). Sześć dalszych poświęcone jest pracy nad tzw. "małym krążeniem" (jednorącz i oburącz), a ostatnie na kierowaniu energii do nóg.

Uwaga ćwiczącego przesuwa się przez ciało ruchem okrężnym, zawsze przez dantian, punkt między łopatkami, łokieć i palce, punkt położony na szczycie kości biodrowej i z powrotem do dantianu. Ruchowi uwagi (wyobraźni) towarzyszy powolny, delikatny ruch ciała. W wypadku ćwiczeń oburącz energia płynie na przemian do obu rąk i dantianu (ćwiczenia początkujące) lub jednocześnie do obu rąk i z powrotem (ćwiczenia "małego krążenia"). W rzeczywistości jednak, ponieważ ciało jest całością, qi napływa również do nóg i reszty ciała, na czym jednak nie potrzeba się koncentrować (koncentracja na zbyt wielu elementach to rozproszenie).

19 ruchów | 38 ruchów | LaoJia yilu | LaoJia erlu | XinJia yilu
Kula | Miecz | Szabla | Włócznia/Kij | Halabarda
Pchające dłonie | Zhang Zhuan | Chan si gong | Schemat form


Polskie Towarzystwo Rozwoju Chen Taiji Quan
Oficjalna strona Towarzystwa: www.chen.org.pl,  e-mail: chen@chen.org.pl
Treść: Jaromir ŚniegowskiWykonanie stronyTadeusz Jasienski