Zhang Zhuan

19 ruchów | 38 ruchów | LaoJia yilu | LaoJia erlu | XinJia yilu
Kula | Miecz | Szabla | Włócznia/Kij | Halabarda
Pchające dłonie | Zhang Zhuan | Chan si gong | Schemat form

Omówienie poniższe nie rości sobie pretensji do tego, by być podręcznikiem stylu Chen Taiji. Nie należy więc niniejszej notatki traktować jako wyczerpującej informacji, jak i co ćwiczyć, lecz raczej jak encyklopedyczną notkę, wyjaśniającą znaczenie niezrozumiałych, chińskich słów. Od nauczania i wyjaśniania są bowiem instruktorzy i mistrzowie.


Zhang Zhuan

Podstawą treningu taijiquan jest zhang zhuan, czyli dosłownie "stać jak słup". Właściwa nazwa, lansowana przez członków rodu Chen to "medytacja stojąca"*. Ćwiczenie to służy zwiększeniu ilości energii qi i jest jedynym, które ma te właściwości. Wszystkie pozostałe mają na celu polepszenie jej przepływu i sublimację.

Najczęściej wykonuje się je stojąc ze stopami rozsuniętymi na szerokość barków i ustawionymi równolegle, na lekko ugiętych nogach. Tłów nieco pochylony w przód, głowa wyprostowana, ciało ani napięte, ani rozluźnione. Ręce albo wysunięte lekko przed siebie, jakbyśmy coś obejmowali i przyciskali do brzucha, albo splecione poniżej pępka, na obszarze dantian. Można jednak stać tak w każdej postawie z dowolnej formy stylu, także z kulą lub innymi przyborami.


*Najpopularniejsza, choć niepoprawna nazwa tego ćwiczenia to "trzymanie dzbana". Sugeruje ona wysiłek (trzymanie czegoś dużego, więc pełnego) - a więc brak rozluźnienia, koniecznego do poprawnego ćwiczenia - i jedną, właściwą pozycję z wysuniętymi w przód ramionami (co jest nieprawdą, bo można ćwiczyć w różnych pozycjach).


19 ruchów | 38 ruchów | LaoJia yilu | LaoJia erlu | XinJia yilu
Kula | Miecz | Szabla | Włócznia/Kij | Halabarda
Pchające dłonie | Zhang Zhuan | Chan si gong | Schemat form


Polskie Towarzystwo Rozwoju Chen Taiji Quan
Oficjalna strona Towarzystwa: www.chen.org.pl,  e-mail: chen@chen.org.pl
Treść: Jaromir ŚniegowskiWykonanie stronyTadeusz Jasienski